اخذ نماینده فعال از سراسر کشور

استفاده از داشبوردهای مدیریتی چه دستاوردهایی برای سازمان ها به ارمغان می آورد؟

kian | 94/2/28


امروزه به دلیل حرکت پرشتاب کسب و کارها، دغدغه مدیران، دسترسی به داده ها در لحظه و امکان اعمال آن داده در کوتاهترین و معنی دارترین روش می باشد. از آنجایی که جمع آوری و تولید داده های بزرگ در حال افزایش می باشد لذا روشن است بهترین روش برای مدیران استفاده از داشبوردهای مرتبط و تحلیلی می باشد.

روزهای انتظار مدیران برای دریافت یک برگ گزارش سپری شده است. امروزه بسیاری از مدیران آینده نگر بیشتر از آنکه بر گزارشات بخش IT سازمان خود تکیه کنند با استفاده از داشبوردهای تصویری اهداف و چشم انداز سازمان خود را درک می کنند

مدیران ارشد سازمان ها منافع بسیاری را در استفاده از داشبوردهای مدیریتی دریافته اند. این داشبوردها امکانی را فراهم می سازد که مدیران بتواند وضعیت شرکت را در یک نگاه درک کنند. این سیستم به ابزاری ارزشمند در فرآیند تصمیم گیری شرکت های بزرگ تبدیل شده است. مزایا و منافع بسیاری با استفاده از داشبوردهای مدیریتی برای سازمانها خاصل می شود. توانایی رهگیری عملکرد سازمان و مشاهده سود ، تراز و تعادل سازمان، درآمدها و پیش بینی و تحلیل در کوتاهترین زمان از آن جمله می باشد.

روش داشبوردها بر پایه مشاهده و بررسی داده ها با جزئیات دقیق و وضعیت های موجود در سازمان می باشد که فرصت قابل توجهی جهت کارآمدتر کردن کسب و کار و سرعت بخشی به پاسخگویی درخواست ها و نقاط کور سازمان فراهم می آورد. این ابزار به مدیران اجازه می دهد که خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند و اقدامات موثرتری انجام دهند. از طریق استفاده از داشبوردهای مدیریتی مدیران می توانند منافع کسب و کار خود را بخوبی درک نمایید.

صرف نظر از کاربردهای متعددی که داشبورد های مدیریتی دارد ، مدیران به دلایل زیر ترجیح می دهند که از این ابزار استفاده کنند.

بهبود عملکرد کارکنان

مدیران ارشدی که مزایای استفاده از داشبوردهای مدیریتی را کشف کرده اند می توانند براحتی تمام نکات پنهان و آشکار کسب و کار خود را مشاهده نمایند، آنها قادر خواهند بود کیفیت عملکرد کارمندان خود را بخوبی بررسی کنند، از اینرو کارمندان در می یابند که مدیر در حال مشاهده فعالیت آنها است بنابراینتلاش خود را بیشتر نموده و فعالیت ها را بخوبی به پایان می رسانند.

امکان بررسی رشد اهداف و دستاوردها

تنها مدیران ارشد می توانند نقاط ضعف و خراب در یک کسب و کار را شناسایی کنند. آنها همچنین می توانند نواحی رشد و پیشرفت را شناسایی نمایند. با دنبال گرفتن یک پروژه مشخص در داشبورد ، مدیران می توانند بسرعت درک نمایند که برنامه کسب و کار در حال رهگیری می باشد و یا خیر و اینکه شرکت در مسیر دستیابی به اهداف در حال حرکت است و یا خیر

انطباق با سطوح مدیران و درخواست ها

داشبورد مدیریتی گزارشاتی را فراهم می اورد که اطلاعات را بیشتر از آنچه که مورد نیاز باشد در اختیار مدیران قرار می دهد. داشبورد ها می توانند اطلاعات خاصی بر اساس نیازهای کاربر فراهم آورند.ممکن است یک مدیر ارشد نیاز داشته باشد که اطلاعات بیشتری از یک دپارتمان معین را مشاهده نماید و یا ممکن است میزان عملکرد کارکنان و اطلاعات مربوط به عملکرد آنها را مشاهده کند. داشبورد ها در این امر مانند کلید عمل می کنند.

صرفه جویی در زمان و هزینه

استفاده از داشبورد زمانی را که مدیران صرف بررسی اعداد نمایند، بکلی از بین می برد. ماهیت یکپارچه مرکزی که در داشبورد وجود دارد به مدیران این اجازه را می دهد که دریک آن داده ها را از منابع متعدد مشاهده نمایند بدون آنکه نیاز به تولید صفحات متعدد و یا جمع آوری اطلاعات بصورت دستی داشته باشند. علاوه بر این داشبوردهای مدیریتی امروزه، امکانی را فراهم می کند که مدیران بتواند داده های مهم را از طریق تبلت و یا گوشی های هوشمند از هر کجا و در هر زمان مشاهده نمایند.

حذف خطاهای نیروی انسانی

استفاده از داشبوردهای اطلاعاتی تگناهای موجود در تصمیم گیری را کاهش می دهد. با استفاده از تجزیه و تحلیل و گزارش های بموقع، اخذ تصممیات مهم برای مدیران با استفاده از این حقایق آسانتر از رجوع به حس و احتمالات است. علاوه بر این داشبوردها اشتراک گذاری داده های مهم با سایرین در سازمان را آسان می سازد. بعنوان مثال مدیر می تواند دسترسی یه اطلاعات بیشتر را به تمام دپارتمانهای مرتبط با آن اطلاعات را به اشتراک بگذارد. این سیستم گردش کاری بسیار کارآمدی را مهیا می کند و نقاط کور ارتباطاتی در سازمان ها را که اغلب در فرآیند تصمیم گیری وجود دارد، بشدت کاهش می دهد.

داده ها مفید تر می شوند

توانایی مشاهده بصری تحلیل داده ها ، اطلاعات را قابل هضم و درک می کند. هنگامی که یک روند منفی شکل می گیرد، مدیران می توانند به سرعت آنرا شناسایی نموده و مجموعه ای از اقدامات را پیش از تاثیرگذاری بر سازمان انجام دهند. همانگونه که پیتر دراکر (Peter Drucker)گفته است "چنانچه نتوانید مشکلات را اندازه گیری کنید، نمی توانید آنرا بهبود ببخشید" . داشبوردهای مدیریتی امکان بهبود مستمر سازمان را برای مدیران از طریق اندازه گیری اطلاعاتی که ممکن است نادیده بگیرند، مهیا می کند.

امروزه به دلیل حرکت پرشتاب کسب و کارها، دغدغه مدیران، دسترسی به داده ها در لحظه و امکان اعمال آن داده در کوتاهترین و معنی دارترین روش می باشد. از آنجایی که جمع آوری و تولید داده های بزرگ در حال افزایش می باشد لذا روشن است بهترین روش برای مدیران استفاده از داشبوردهای مرتبط و تحلیلی می باشد.

منابع و مراجع:

پیشرو زرین

نظرات کاربران


برای ارسال نظر، لطفا با نام کاربری و رمز عبور وارد سایت شوید. یا در سایت ثبت نام کنید.